pühapäev, 20. märts 2016

Talvepuhkus Saariselkäl

Eelmisel nädalal olime minipuhkusel Lapimaal. Kõigepealt tuleb tõdeda, et see oli üks parimaid reise üldse. Ja se on palju öeldud, sest mulle ei meeldi külmad ilmad, talisport on minu jaoks täiesti arusaamatu teema ja olen pikisilmi kevadet oodanud. Reisi eesmärk oli virmalisi näha ja pildistada, aga see ei õnnestunud, sest taevas oli õhtuti pilves. Sellest hoolimata oli väga äge!

Meie sihtkohaks oli Saariselkä, väike küla ja suusakeskus 25 kilomeetri kaugusel Ivalo lennujaamast. Rovaniemist jääb see umbes paarsada kilomeetrit põhja poole. Kohapeal olime kolm päeva.
Esimesel päeval peale saabumist läksime kõrval asuvat mäetippu (ehk siis Iisakkipää tundrut ehk tunturit) vallutama. Kohale viis kuuekilomeetrine matkarada, mis oli mõeldud räätsamatkajatele, aga kandis päris hästi ka ilma räätsadeta. Muidugi kitsalt rajalt kõrvale astudes oli võimalik põlvini lumme vajuda.

Vaated oli lummavad, eriti kui päike pilve tagant välja tuli. Muudkui pildistasin.

Mida kõrgemale tõusime, seda lumisemaks ümbruskond muutus:

Tõusime metsapiirist kõrgemale:

Viimased meetrid tipuni:

Tipus oli tuuline ja peale piltide tegemist lippasime kiirelt teiselt poolt tundrut alla. Tunne oli pisut tontlik, sest ümberringi oli näha ainult valget lund. Rada oli siin pehme ja lumine - ja põlvini hange vajumise proovisime ikka paar korda ära.

Aga ei läinudki kaua kui jõudsime tagasi suusaradade ja metsavööndini. Millised vaated!

Peale seda retke oli kaameras üle kahesaja kaadri, näol püsiv naeratus ja lihastes mõnus rammestus.

Järgmisel päeval käisime paaritunnisel huskysafaril. Kõipealt saime lühikese koolituse koerarakendi juhtimises ja siis läks sõiduks. Kuus koera tõmbasid kahekohalist kelku - üks meist istus põdranahal ja klõpsis pilte ning teine juhtis kelku taga jalastel seistes. Tõusudel pidi koertele abiks olema teise jalaga hoogu juurde tõugates või isegi taga joostes. Poole tee peal vahetasime kohti.
Koerad oli professionaalsed - teadsid, mida teha tuleb ja neid oli lihtsalt lust jälgida.

Huskyd ootavad kärsitult minekut:

Ja läksime!

Meie ees oli pisut aeglasem rakend, kellele me pidevalt järgi jõudsime. Vahepeal pidime seega pidurdama ja ootama, et vahemaa pikeneks. Koerad vaatasid peatudes taha nagu imestades, mis nüüd siis lahti. Osa koertest viskus lumme püherdama.

Meie rakendi huskyd. Ei näe üldse eriti karvased välja, eks? :)

Järelkasv:

Peale matka ajasime korraldajatega juttu. Nende huskyd on peamiselt siberi ja alaska huskyde segu. Sinisilmseid koeri pidi olema vaid umbes 20 protsenti huskydest, aga just neid valitakse tüüpiliselt piltidele ja filmidesse.

Järgmisel päeval käisime Ski Saariselkä suusakeskuses mäesuusatamist proovimas. Minu kogemus piirdub vaid paari korraga ja viimasest laskumisest on vähemalt kuus aastat möödunud, nii et pidin esmalt laste mäel tunnikese pöördeid harjutama.
Esimene laskumine laste nõlval oli väga õudne ja mägi tundus hirmus järsk, aga tasapisi hakkasid pöörded välja tulema.

Sellel videol tulen veel jalad ikka väga harkis alla :D Ja kiirus paistab hirmus aeglane, aga no endal on selline tunne, et meeletu vuhinaga tuled :D

20160312_123323

Lõpuks julgesime toolilifitga tundru tippu sõita ja pikemate nõlvadega mõõtu võtta. See oli suurepärane!
Vahepeal tegime kohvikus väikse eine ja kuuma joogi ning jätkasime taas.

Restoran-kohvik tundru tipus:

20160312_140311

Tõenäoliselt sellepärast oligi nii hea puhkus, et tegime ebatüüpilisi asju. Positiivseid elamusi tuli kamaluga. Vaikselt olen isegi hakanud mõtlema, et võiks ehk millalgi uuesti talvepuhkusele sõita.. :)

iirisesõber ütles ...

Tundub väga vahva puhkus olevat ja need lumised pildid on võrratud!Kibelen isegi fotokaga välja,kuid selline maastik mida Sinul on õnnestunud pildistada võtab kohe sõnatuks.Ilus veelkord väga ilusad vaated! Aitäh jagamast.

Kati ütles ...

Kade, kade. Olen nii kade. appi kuidas oleks tahtnud sellist lund ja alla kulgemist:)

Maris ütles ...

Iirisesõber: aitäh! Vaated olid tõesti võrratud, ma ise esmalt ei uskunudki, et see, mida ma näen, võib tõsi olla :D Võttis sõnatuks.

Kati: ma arvasin, et see kõnetab sind :) Mulle meeldis eriti see, et nõlvad olid tõesti lumised, mitte sellised jäätunud suusamäed, mida siin Lõuna-Soomes olen proovinud.

aimarii ütles ...

Huikean hieno loma, samaten kuvat upeita.
Tämmöistä pohjoisessa on, täällä minunkin asuinseudulla. Joko lapinkuume tarttui sinuun?

Maris ütles ...

Aimarii, tällaiselle etelän asukille maisemat olivat ihan kuin sadusta! Saattaa hyvin olla, että Lappiin täytyy jatkossa matkustaa selvästi useammin :)

Kadakas ütles ...

Kuidas aed sel hooajal pärast möödunud rasket talve elab?

Maris ütles ...

Tänan küsimast, kenasti elab! Terve kevade olen aias mütanud, kaevanud ja kive liigutanud. Paar uut peenart on valminud. Taimed elasid talve üllatavalt hästi üle. Proovin millalgi blogisse jälle aiajutte kirjutada ja pilte riputada, blogi ongi päris unarusse jäänud..